Forslag og agenda for årsmøtet
Her er forslagene, agendaen og underlagsdokumenter for neste ukes årsmøte.
Diverse underlagsdokumenter til årsmøtet:
- Her er valgkomiteen sin innstilling til nytt styre, nytt kontrollutvalg og styrets innstilling til valgkomite.
- Her er regnskapstallene for 2021
- Her er hele årsrapporten for 2021
- Husk at alle må melde seg på årsmøtet, torsdag 3. mars klokken 18.00. NB1: Fristen for å delta og avgi stemme digitalt har gått ut. Er du påmeldt fysisk, men sykdom eller annet hindrer deg fra å kunne delta fysisk, ta kontakt på [email protected].
- NB2: Årsmøtet avholdes på BI (Kong, Chr. Frederiks gate 5). NB3: Møtet blir ikke streamet, så man må være medlem og ha betalt medlemsavgiften for 2022 for å få med seg møtet.
- Innkalling til årsmøtet, sendt ut 31. januar 2022.
Forslag 1:
Forslag fra styret om to lovendringer:
1. Ending av ordlyd i §16 14 d) i lovene:
Nå står det:
d) Valgkomité med leder, to medlemmer og ett varamedlem.
Endre til:
d) Valgkomité med leder, tre medlemmer og ett varamedlem.
Styrets begrunnelse: Praksis i Brann har vært å ha en valgkomite med leder, tre medlemmer og ett varamedlem. Ved revisjon av klubbens lover som følge av tilpasning til NIFs lover ble dette endret ved en inkurie. Lovendringen sørger for en sammensetning av valgkomiteen som er i tråd med praksis i SK Brann.
2. Endring av §16-14 siste avsnitt:
Leder og nestleder velges enkeltvis annethvert år og er ikke på valg samme år. De øvrige medlemmene til styret velges samlet, men slik at halvparten er på valg hvert år. Deretter velges varamedlemmer samlet, og ved skriftlig valg avgjøres rekkefølgen i forhold til stemmetall. I Kontrollutvalg og Valgkomite er valgperioden to år. Leder velges separat. De øvrige medlemmene i utvalget velges samlet, men slik at halvparten er på valg hvert år. Deretter velges varamedlemmer samlet, og ved skriftlig valg avgjøres rekkefølgen i forhold til stemmetall.
Hele avsnittet endres til nytt avsnitt.
Styrets begrunnelse: Det er i dag uklarhet i lovene når det gjelder valgperiode for andre årsmøtevalgte utvalg enn styret. Dette har vært praktisert formelt forskjellig mellom valgkomite og kontrollkomite.
Styret mener det er nødvendig å presisere at valgperioden er på to år for både styre, kontrollkomite og valgkomite og at dette lovfestes.
Forslag 2:
Forslag til vedtak: Årsmøtet aksepterer tilbudet fra Union og gir styret og administrasjonen fullmakt til å fullføre salget.
Årsmøtet setter som en forutsetning at salgssum brukes til å slette den langsiktige gjelden konsernet har, og at resterende midler øremerkes til utbedring av anlegg eller treningsfasiliteter.
Styrets begrunnelse: Her er hele saksunderlaget for det mulige salget av næringsdelene på Stadion.
Uttalelse fra kontrollutvalget om saken.
Forslag 3:
Forslag: Sportsklubben Brann er prinsipielt mot sluttspill i norsk seriefotball.
Begrunnelse: Norsk Toppfotball har offentlig uttrykt at de vurderer å jobbe for å innføre sluttspillorganisering i Eliteserien. Vi ber om at årsmøtet uttrykker en prinsipiell motstand mot en slik endring. De viktigste grunnene for det er listet opp under.
Sluttspill bryter med seriespillets idé og prinsipper for Fair Play
Sluttspillorganisering bryter til dels med det ordinære prinsippet om at hver kamp og hvert poeng i seriespillet teller like mye. Nederland vraket for en del år siden sin sluttspillordning på grunn av stor misnøye fra publikum. En av grunnene til misnøyen var at Ajax - som var suveren i seriespillet - ble slått ut av et sjetteplassert lag og dermed mistet tittelen.
Sluttspill kan også gi insentiver som bryter med prinsipper om likeverdig konkurranse. I 2018 ble SønderjyskE i Danmark beskyldt for å tape en avsluttende kamp i grunnspillet med vilje for å havne i en enklere nedrykkspulje. “Det er et drittsystem”, sa Hobro-trener Thomas Thomasberg om sluttspillordningen den gang. Episoder hvor Fair Play-prinsippene blir så klart brutt bidrar til å tappe tilliten til fotballen som idrett.
Sluttspill gir mindre forutsigbarhet for klubber og publikum
Ifølge tidligere gjennomførte publikumsundersøkelser fra Sponsor Insight, er forutsigbarhet om kampdag og -tidspunkt en svært viktig faktor i valget om å gå på kamp eller ikke. Sluttspillorganisering vil føre til mindre forutsigbarhet i norsk fotball og gjøre planlegging vanskeligere for både publikum og klubber som skal stå for arrangementene. Erfaringer fra land som Danmark og Belgia er at sluttspill gjør fotballen mindre oversiktlig og forståelig for publikum. For å ta Danmark som eksempel, har Superligaen gjort endringer i sluttspillreglene hver av de siste fire sesongene!
For bortesupportere blir det spesielt vanskelig å planlegge lange reiser for å følge laget sitt, når man ikke vet hvilke motstandere laget skal møte i god tid. Flere kamper hver sesong vil også gjøre det vanskelig å gjennomføre serien innenfor rammene som publikum ønsker (kamper i helgene og ikke altfor lang sesong). I stedet for å utvikle norsk fotball etter publikums ønsker om forutsigbarhet, er innføring av sluttspill et steg i motsatt retning.
Sluttspill er en løsning uten et problem
Det er svært vanskelig å forstå hvilket problem et sluttspill skal løse. Forslaget fra Norsk Toppfotball virker mest av alt å være drevet av en tanke om at “vi må gjøre noe”. Det er ikke basert på forståelige fakta om hvilke konkrete utfordringer fotballen står overfor og hvilke tiltak som faktisk fungerer for å løse disse utfordringene. Å innføre sluttspill i fotballen er en stor omveltning med store negative konsekvenser. Dette kan ikke gjennomføres basert på synsing og overdreven handlingsiver.
Norsk fotball står ikke overfor noen stor publikumsutfordring. Eliteserien står svært sterkt og er blant verdens mest populære fotballigaer sammenlignet med folketall. Fotballen som publikumsidrett kan selvsagt forbedres gjennom blant annet å legge til rette for mer stemning sammen med supporterne. Sluttspill er definitivt ingen løsning for å øke publikumstilstrømmingen.
Norsk fotball har helt klart forbedringspotensiale innen sportslig utvikling. Men hvilke faktiske problemer vi har er omstridt og uklart. Det er i alle tilfeller mye mer sannsynlig at tiltak som for eksempel forbedring av akademiklassifiseringen eller å skape større insentiver for bruk av unge spillere vil være mer effektive enn å gjøre så drastiske endringer som å innføre sluttspill.
Samlet sett har sluttspillorganisering svært mange negative konsekvenser og i beste fall uklare positive effekter. Som klubb bør vi derfor innta et prinsipielt standpunkt som kan frontes i alle diskusjoner om sluttspillordninger i norsk fotball.
Styrets innstilling: Styret i SK Brann støtter forslaget.
Signert av Erlend Ytre-Arne Vågane.
Agenda for årsmøtet:
1. Godkjenne de stemmeberettigede.
2. Velge dirigent.
3. Velge protokollfører.
4. Velge to medlemmer til å underskrive protokollen.
5. Godkjenne innkallingen.
6. Godkjenne saklisten.
7. Godkjenne forretningsorden.
8. Behandle klubbens årsberetning.
9. Behandle klubbens regnskap, styrets økonomiske beretning, kontrollutvalgets beretning og revisors beretning.
10. Behandle forslag og saker.
11. Fastsette medlemskontingent på minst kr 50, og treningsavgift, eller gi fullmakt til å fastsette treningsavgifter.
12. Vedta klubbens budsjett.
13. Behandle klubbens organisasjonsplan.
14. Foreta følgende valg:
a) Styre med leder, nestleder, 4 styremedlemmer og 1 varamedlem.
b) kontrollutvalg med leder, 2 medlemmer og 1 varamedlem.
c) Representanter til ting og møter i de organisasjonsledd klubben har representasjonsrett eller gi styret fullmakt til å oppnevne representantene.
d) Valgkomité med leder, tre medlemmer og ett varamedlem.
e) Eventuelt øvrige valg i henhold til klubbens organisasjonsplan.
Leder og nestleder velges enkeltvis annethvert år og er ikke på valg samme år. De øvrige medlemmene til styret velges samlet, men slik at halvparten er på valg hvert år. Deretter velges varamedlemmer samlet, og ved skriftlig valg avgjøres rekkefølgen i forhold til stemmetall.
15. Engasjere revisor til å revidere klubbens regnskap.