Sportsklubben Brann signerte FUTURE-PROOF-plakaten: – I kjernen av det vi ønsker å stå for
Brann har nylig signert Raftostiftelsen og Bergen Næringsråd sin FUTURE-PROOF-plakat for menneskerettigheter. Bærekraft
– En av Branns verdier er at vi bryr oss. Et initiativ som FUTURE-PROOF er derfor helt i kjernen av det vi ønsker å stå for. Det gir oss mulighet til å bidra på en større arena enn det vi klarer alene, sier Christian Kalvenes, daglig leder i Brann.
Kalvenes peker på at menneskerettighetshensyn er høyaktuelt også i Branns virksomhet.
– Avtrykket fra fotballen er ikke like god i alle deler av verden. Vi ønsker å støtte arbeidet som gjøres gjennom NFF og andre organisasjoner for å sikre at menneskerettigheter ivaretas der fotballen er involvert, sier Kalvenes.
Det er Bergen Næringsråd og Raftostiftelsen som står bak FUTURE-PROOF-nettverket. Formålet er å bistå næringslivet i deres arbeid med å følge opp sitt menneskerettighetsansvar.
I dag er rundt 40 bedrifter med i FUTURE-PROOF-nettverket og det er stort fokus på erfaringsutveksling mellom de ulike virksomhetene.
– Større oppmerksomhet
I likhet med andre norske selskaper er det en utfordring for Sportsklubben Brann å ha full oversikt over at menneskerettigheter ivaretas i leverandør-kjeden.
Nylig skrev Bergens Tidende om at Branns nye blå bortedrakter fra Nike trykkes i Kambodsja. I artikkelen fremkommer det at det er vanskelig å vite nok om prosessen bak draktproduksjonen.
Kalvenes sier at det er viktig for Brann å ha god innsikt i sine leverandører og deres leverandørkjeder, nettopp for å kunne vite at menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt.
Han håper at medlemskapet i FUTURE-PROOF vil bidra til at klubben kan fortsette dette arbeidet på en god måte.
– Vi håper at vi gjør en god nok jobb helt lokalt. Så håper vi også at vi ved å være med i FUTURE-PROOF og ved å vise at vi bryr oss bidrar til at vi sammen klarer å skape enda større oppmerksomhet og bevissthet rundt dette temaet, avslutter Kalvenes.