Her er årets nye hjemmedrakt: – Skal bære den med stolthet

Nike, Torshov Sport og Brann har lansert hjemmedrakten for 2021-sesongen.

Annonse:

Se flere bilder nederst i saken. Foto: Tove Lise Mossestad.

Kjøp den nye drakten og oppvarmingstrøyen her

Branns tilknytning til Bergen er hevet over enhver tvil og blir omtalt som “Bergens stolthet”. Å være Bergens stolthet – det forplikter. Klubben ønsker å hylle byen, og løfte frem det tette båndet mellom Brann og Bergen. Derfor er det på årets drakter blitt trykket Bryggen ton i ton med den røde fargen for å gjenspeile den stoltheten. Dette elementet går igjen i hele den nye kolleksjonen som er laget i samarbeid med Nike og Torshov Sport.

– Da vi startet designprosessen i 2019 fikk vi i oppdrag av Sportsklubben Brann å designe en drakt bergenserne kan bruke med stolthet. Da landet vi raskt på at Bryggen er en identitetsbærer for Bergen og ikke bare ett av Bergens- men også Norges mest kjente landemerker. I tillegg er Bryggen samtidig et bilde på hardt arbeid og tradisjoner, som for oss også beskriver hva en bergenser er og står for, sier Peter Honoré fra Torshov Sport til brann.no.  

– Jeg er født og oppvokst i Bergen og «byen er Bergen og laget er Brann» ligger i blodet mitt, sier Ole Didrik Blomberg, og fortsetter: 

– Når vi spiller på Stadion er det rødt som gjelder. Det at den nye hjemmedrakten er en liten hyllest til Bergen gjør at vi kommer til å bære den med ekstra stolthet.

Ulike Bergen-elementer skal prege hele årets kolleksjon, og det er allerede kjent at den hvite tredjedrakten har fått inngravert “Bergen” i nakken.

– Det skal ikke være tvil om hvor Brann kommer fra og det skal ligge i ryggmargen at vi representerer byen. Bergen er Brann og Brann er Bergen, derfor er det veldig kjekt at vi nå har fått ikoniske elementer gravert inn i den nye drakten. Vi skal bruke Bergen-elementer i kommunikasjonen og vise vår felles identitet til byen, sier leder for marked, kommunikasjon og bærekraft, Therese Andvik Rygg.
 

Nike SK Brann PR nettside A

Bærekraftig Design

Årets hjemmedrakt er produsert av 100% resirkulert polyester, som er resirkulert fra brukte plastflasker som renses, strimles i flak og konverteres til pellets. Deretter blir de resirkulerte pelletsene spunnet til nytt høykvalitetsgarn. Dette fører til kvalitetsprodukter med lavere miljøpåvirkning som reduserer CO2-utslippene med cirka 30% sammenlignet med ny polyester.

Draktens fargekombinasjon er den samme som fra fjorårets førstedrakt. Men med et nytt løft i designet og mønsteret, kombinert med Nikes innovasjon, er vi sikker på at dette kommer til å bli en ny favoritt hos publikum.

Bortedrakten vil bli lansert ved en senere anledning.

Annonse fra Obos-ligaen: