God start for partoutkortsalget

Salget av partoutkort er omtrent identisk med fjorårstallet. På ett område øker det markant.

Idet vi rundet nyttår gikk fristen for å fornye partoutkortet ut. Da viste opptellingen at 4070 hadde kjøpt sitt faste sete til 2018-sesongen, mot 4050 året før.

Tallet er bra, sett med Brann-øyne, spesielt fordi salgsperioden var tre uker kortere enn året før og fordi 2016-sesongen ga sølv og e-cupplass mens 2017 ga 5. plass.

Viktigere med fast sete nå

Kommersiell leder i Brann, Camilla Schutz, har en klar oppfatning at hvilke faktorer som gjør at Brann opprettholder salget på samme nivå som året før:

- Jeg tror først og fremst dette er et signal fra de mest trofaste supporterne om at de liker seg på kamp, at de tror på arbeidet som legges ned i klubben og har forventninger til et nytt år med medaljekamp på Stadion.

- Så tror jeg byggeplanene på Fjordkraft gjør at folk sikrer seg sitt faste sete. Med redusert kapasitet ned mot 12.000 plasser til egne fans er det betryggende å vite at din plass alltid er der, påpeker Schutz.

I antallet solgte partoutkort til nyttår er det i hovedsak salg til private, men også litt til bedrifter. Det samme var tilfellet i fjor (4050 solgte) og året før der igjen (3647), så tallene er til en viss grad sammenlignbare.

- Forskjellen ligger i at salgstiden har vært tre uker kortere i år. Vi har også måttet holde av en del gode plasser for å ha de tilgjengelige for flytting av publikum ved en eventuell byggeprosess kommende sesong, men likevel har salget vært bra, forklarer Schutz.

I fjor endte det totale antallet på drøyt 7100, og den foreløpige målsettingen er å nå dette i 2018 også.

- Per i dag er det realistisk å tro på minst like mange partoutkort som i fjor, mener Schutz.

Sterk økning i barnepartoutkort

Brann har de to siste sesongene jobbet bevisst for å tiltrekke seg den oppvoksende slekt på kamp. Etableringen av fanzone og familieseksjon på BOB-tribunen er blant tiltakene. Prisen har også vært fristende for alle som kjøpte barnepartoutkort (5-17 år) før nyttår.

- Når vi ser at nesten 800 av drøyt 4000 solgte partoutkortene er til personer under 18 år, da smiler vi. Det er enormt gledelig at de yngste og familiene deres vil på Brann-kamp, forteller Schutz.

Per i dag er det realistisk å tro på minst like mange partoutkort som i fjor

— Camilla Schutz, kommersiell leder

Salget av partoutkort til 2018-sesongen begynte i oktober, og frem til sesongslutt fikk publikum de beste prisene både på nysalg og fornying. Deretter hadde de som ønsket å beholde samme sete som i fjor muligheten til å fornye dette frem til nyttår. Den rabatterte barneprisen ble også opprettholdt frem til vi rundet 2018.

Det neste som skjer nå er at supportere som må flyttes fra Fjordkraft-tribunen til andre, midlertidige plasser i byggeåret vil få informasjon om dette.

Nysalget av partoutkort fortsetter på noen tribuner til tross den omfattende flytteprosessen fra Fjordkraft. Med begrenset kapasitet i 2018 vil det utvilsomt lønne seg å ha sitt faste sete på alle kamper.

Annonse fra Eliteserien: