Brann.no følger Brann i tykt og tynt

Brann.no - Sportsklubben Branns offisielle hjemmeside siden 2001.

Brann.no forside i 2011

Kontaktinformasjon

Gorm Natlandsmyr, mediesjef
Tlf: 55 59 85 19. Epost: gn@brann.no

Ørjan Håland, Brann-TV
Tlf: 55 59 85 06. Epost: oh@brann.no

Øivind Presthus, Brann.no
Tlf: 55 59 85 06. Epost: oivind@brann.no

Historien om Brann.no

2001:
• Etablert i klubbens regi våren 2001.
• Redaktør var Hans Lokøy, som også hadde ansvar for Brannbutikken.
• Var før sin tid med fokus på lukkede rom, med ”Garderoben” som et eksklusivt område for partoutkort-innehavere.
• Irriterte lokalpressen med et uttalt mål om å slippe nyhetene om Brann først og bli en konkurrent til de tradisjonelle mediene.
• Bygget relativt raskt opp en historisk base.
• Hadde omtrent 400 besøkende per dag i starten.
• Ingen kommersielle inntekter.
• Maksimalt fem tekstsaker i uken, mange uten illustrasjoner.
• Ingen penger til videreutvikling av sidene.
• Ingen ressurser til å følge A-laget.

Perioden 2002-2006:
• Bort med de ”hemmelige rommene” og mer fokus på å gjøre hjemmesiden allment tilgjengelig.
• Flere nyheter på grunn av økt intern bevissthet om å tilgodese egen hjemmeside og generell økning i webtrafikk.
• Etablering av egen nettbutikk.
• Salg av billetter gjennom egen web.
• Mangedobling av besøkstallene og økt anerkjennelse.
• Stadig mer til stede der A-laget oppholdt seg.
• Redaktøren fikk etter hvert god hjelp av Tommy Sekkingstad som avtjente siviltjeneste i klubben.

2007:
• Gorm Natlandsmyr ansatt som mediesjef 20. februar med redaktøransvar for alle klubbens redaksjonelle produkter.
• Hans Lokøy går over i stilling som merchandiseansvarlig.
• Utviklet forretningsmodell for Brann Media med Brann.no som viktigste enkeltelement.
• Redesign av Brann.no og nettbutikken i juni.
• Brann-TV lansert samtidig.
• Etablerte eget diskusjonsforum for supporterne.
• Stadig flere egenproduserte artikler.
• Per Wie og Erlend Yndestad overlot supporternettstedet skbrann.org til Brann og ble tilknyttet redaksjonen som frilansere.
• Ekstremt høye besøkstall den høsten da Gullet kom hem.
• Økte omsetningen i nettbutikken med 400 prosent.
• Kåret til Norges nest beste fotballweb web av nettstedet fotballen.eu.

2008:
• Ansatte Per Wie med Brann.no som hovedarbeidsområde.
• Hyret inn videojournalist Severin Eskeland på ett års engasjement.
• Var til stede med redaksjonelle medarbeidere på samtlige A-kamper og treningsleirer.
• Tre egenproduserte nyhetsartikler i snitt per dag.
• Økt fokus på kommersielle inntekter som annonsesalg og web-TV-reklame.
• Bevisst bruk av mobil for å tiltrekke nye brukere.
• Tilbakegang i antall unike brukere i forhold til gullsesongen 2007.
• Brann-TV etablert som er mer integrert del av sidene. Økning i antall reportasjer.
• Bygget eget studio på Brann Stadion.
• Fortsatt ikke fokus på å ta betalt fra brukerne.
• Tok i økende grad hånd om de store offisielle nyhetene selv, men levde likevel i god harmoni med pressen.

2009:
• 10 prosent av medieinntektene ble øremerket klubbenes digitale satsinger. Dette ga millioninntekter gjennom gode trafikktall.
• Nådde ikke målet om å bli den mest besøkte fotballweben i Tippeligaen. Slått av Rosenborg og Vålerenga.
• Ørjan Håland ansatt som heltidsansatt på Brann-TV. Ny web-TV-player lansert våren 2009 i samarbeid med TV 2 Sumo.
• Økt innsats for å ta ut kommersielle inntekter. Annonsesalg via Media Total ble en suksess.
• Tok for alvor i bruk nyhetsbrev via epost for å kommunisere direkte med supporterne. Det bidrar til økt webtrafikk.
• Lanserte egen YouTube-kanal, offisiell Twitter-konto og ikke minst offisiell side på Facebook. Fikk 30.000 fans på Facebook før året var omme.
• Mot slutten av året ble avtalen med Argo Internett oppsagt. Etter grundig research blir Keyteq AS valgt som ny webleverandør.
• Arbeidet med å lage nye websider startet, og målet var å bli ferdige til seriestart 2010.

2010:
• I vintermånedene eksisterte websidene som før under Argo sine vinger, men i kulissene ble det skapt nye sider med Keyteq AS.
• Lansering av nye Brann.no skjedde 11. mars, to dager før seriestart.
• Hos Brann var det fortsatt Per Wie, Ørjan Håland og Gorm Natlandsmyr som sto for arbeidet. Frilanser Erlend Yndestad bidrar.
• Dag Frode Algerøy, leder for privatmarkedet, var involvert i arbeidet med ny webshop.
• På de nye sidene fikk Branns historie et løft med tekst og bilder fra 1908 til 2010.
• Bruk av video ble mer fremtredende enn før, samt at det ble etablert både supporter- og spillerblogger.
• En vanskelig sportslig sesong gjør at det store løftet i trafikken uteblir.
• Brann.no blir kåret til Norges beste fotballweb av nettstedet fotballen.eu.
• Produksjonen av saker og videoer er større enn noen gang.

2011:
• Året startet med lansering av nye billedgallerier. I løpet av ti måneder lagt inn over 20.000 Brann-bilder, mange av dem eksklusive.
• Et egenutviklet opplegg for tekst-live dekning av kamper ble lansert.
• Bedre og grundigere kampreferater med kampfakta, bilder og tilhørende video fra alle oppgjør ble også prioritert.
• Per Wie sluttet 31. august og ble erstattet av Øivind Presthus.
• Den historiske statistikken ble utvidet tilbake til 1946. Tidligere gikk kamp- og spillerstatistikken "bare" tilbake til 1995.
• Alle kampene i alle sesongene i perioden 1946-2011 ble lagt inne på nettsiden i en egen kampdatabase.
• Bilder av klubbens æresmedlemmer, hedersmerkeinnehavere og tidligere formenn ble scannet og presentert på egne sider.
• Facebook-siden med 54.000 fans ble knyttet tettere opp mot hjemmesiden. Facebook var den viktigste kilden til trafikk.
• Ikke like aktiv på mobil som før, grunnet en vanskeligere økonomisk situasjon, men startet et arbeid inn mot 2012-sesongen.
• Brukte ikke nyhetsbrev like aktivt som tidligere år grunnet mangel på en tilfredsstillende teknisk løsning.
• I forbindelse med cupfinalen ble en ny forside lagt ut, og produksjonen av cupfinalesaker, -bilder og -videoer var stor.
• Da fotballen.eu hadde sin årlige kåring ble Brann.no rankert som landets tredje beste.

2012:
• Et felles vedtak i Norsk Toppfotball gjør at alle klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen går sammen på web.
• Brann må derfor forlate Keyteq for å legges under plattformen til engelske Perform.
• Ny webside utarbeides på våren og lanseres helt sist i juni.
• Samtidig jobbed det med app for Iphone, også det et fellesprosjekt innenfor Norsk Toppfotball.
• I samarbeidet legges det blant annet opp til felles annonsesalg på tvers av klubbene.
• Brann-TV forlater Sumo-plattformen etter fem års samarbeid og blir fra nå av hostet av Perform.
• Året ble avsluttet med at websiden blir kåret til Årets beste fotballweb 2012, for andre gang på tre år.

2013:
• En gratis app for Iphone blir lansert før seriestart. Samtidig ble mobilsiden m.brann.no forbedret.
• Brann-TV blir gjort tilgjengelig via mobil og nettbrett.
• Passerer 60.000 fans på Facebook.
• Sportsklubben Brann får egen side på Linkedin og øker raskt engasjementet for Brann på Linkedin.
• Brann får egen offisiell konto på Instagram.
• Tilpasser annonseformatene på siden for å gjøre Brann.no mer attraktiv for annonsører.
• Dekker alle klubbens seniorkamper redaksjonelt - A-lag, Brann 2 og Brann 3.
• Jobber med videre utvikling av historieseksjonen.


2014:
• Passerer 64.000 fans på Facebook i februar, ny entusiasme etter ansettelsen av Rikard Norling.

 

Erik Huseklepp Viking H 2014
Siste nytt
TV: Huseklepp frir til bergenserne
Erik Huseklepp sier at det ikke er aktuelt for Brann-spillerne å gi opp - og ber bergense...
Mnd spiller juli
Siste nytt
Stem frem månedens Brann-spiller i juli
Fire kamper er spilt denne måneden - hvem mener du har vært Branns beste spiller i juli? ...
Jakob Orlov. Brann mot Viking, Tippeligaen, Brann Stadion, 27. juli 2014.
Siste nytt
TV: Sjansesløseriet oppsummert
Se Branns mange misbrukte målsjanser og lykketreffet som ga en sjelden Viking-seier på St...
Rikard Norling. Brann mot Viking, Tippeligaen, Brann Stadion, 27. juli 2014.
Siste nytt
TV: Ville ikke snakke om uflaks
Rikard Norling måtte se Brann avslutte 23 ganger uten å score mål mot Viking - to avslutn...

Adobe Flash-plugin påkrevd

Denne siden krever Adobe Flash-plugin. Klikk her for å laste ned nyeste versjon av Flash-plugin.

Se flere videoer

TV: Huseklepp frir til bergen...

Stem frem månedens Brann-spil...

TV: Sjansesløseriet oppsummert

TV: Ville ikke snakke om uflaks

TV: Azar «jævlig skuffet» etter nytt ta...

- Beskriver situasjonen vi er i

Mest lest
Azar har signert for Brann
Onsdag morgen signerte Azar Karadas for...
Sokolowski fristilt av Brann
Brann og Tomasz Sokolowski er enige om ...
Azar Karadas klar for Brann
Larsen lånes ut til Hønefoss
Piotr jubilerte med null baklengs
Skryter av sentrallinjen

Kamper

Se alle

Partnere