Brann.no følger Brann i tykt og tynt

Brann.no - Sportsklubben Branns offisielle hjemmeside siden 2001.

Brann.no forside i 2011

Kontaktinformasjon

Gorm Natlandsmyr, mediesjef
Tlf: 55 59 85 19. Epost: gn@brann.no

Ørjan Håland, Brann-TV
Tlf: 55 59 85 06. Epost: oh@brann.no

Øivind Presthus, Brann.no
Tlf: 55 59 85 06. Epost: oivind@brann.no

Historien om Brann.no

2001:
• Etablert i klubbens regi våren 2001.
• Redaktør var Hans Lokøy, som også hadde ansvar for Brannbutikken.
• Var før sin tid med fokus på lukkede rom, med ”Garderoben” som et eksklusivt område for partoutkort-innehavere.
• Irriterte lokalpressen med et uttalt mål om å slippe nyhetene om Brann først og bli en konkurrent til de tradisjonelle mediene.
• Bygget relativt raskt opp en historisk base.
• Hadde omtrent 400 besøkende per dag i starten.
• Ingen kommersielle inntekter.
• Maksimalt fem tekstsaker i uken, mange uten illustrasjoner.
• Ingen penger til videreutvikling av sidene.
• Ingen ressurser til å følge A-laget.

Perioden 2002-2006:
• Bort med de ”hemmelige rommene” og mer fokus på å gjøre hjemmesiden allment tilgjengelig.
• Flere nyheter på grunn av økt intern bevissthet om å tilgodese egen hjemmeside og generell økning i webtrafikk.
• Etablering av egen nettbutikk.
• Salg av billetter gjennom egen web.
• Mangedobling av besøkstallene og økt anerkjennelse.
• Stadig mer til stede der A-laget oppholdt seg.
• Redaktøren fikk etter hvert god hjelp av Tommy Sekkingstad som avtjente siviltjeneste i klubben.

2007:
• Gorm Natlandsmyr ansatt som mediesjef 20. februar med redaktøransvar for alle klubbens redaksjonelle produkter.
• Hans Lokøy går over i stilling som merchandiseansvarlig.
• Utviklet forretningsmodell for Brann Media med Brann.no som viktigste enkeltelement.
• Redesign av Brann.no og nettbutikken i juni.
• Brann-TV lansert samtidig.
• Etablerte eget diskusjonsforum for supporterne.
• Stadig flere egenproduserte artikler.
• Per Wie og Erlend Yndestad overlot supporternettstedet skbrann.org til Brann og ble tilknyttet redaksjonen som frilansere.
• Ekstremt høye besøkstall den høsten da Gullet kom hem.
• Økte omsetningen i nettbutikken med 400 prosent.
• Kåret til Norges nest beste fotballweb web av nettstedet fotballen.eu.

2008:
• Ansatte Per Wie med Brann.no som hovedarbeidsområde.
• Hyret inn videojournalist Severin Eskeland på ett års engasjement.
• Var til stede med redaksjonelle medarbeidere på samtlige A-kamper og treningsleirer.
• Tre egenproduserte nyhetsartikler i snitt per dag.
• Økt fokus på kommersielle inntekter som annonsesalg og web-TV-reklame.
• Bevisst bruk av mobil for å tiltrekke nye brukere.
• Tilbakegang i antall unike brukere i forhold til gullsesongen 2007.
• Brann-TV etablert som er mer integrert del av sidene. Økning i antall reportasjer.
• Bygget eget studio på Brann Stadion.
• Fortsatt ikke fokus på å ta betalt fra brukerne.
• Tok i økende grad hånd om de store offisielle nyhetene selv, men levde likevel i god harmoni med pressen.

2009:
• 10 prosent av medieinntektene ble øremerket klubbenes digitale satsinger. Dette ga millioninntekter gjennom gode trafikktall.
• Nådde ikke målet om å bli den mest besøkte fotballweben i Tippeligaen. Slått av Rosenborg og Vålerenga.
• Ørjan Håland ansatt som heltidsansatt på Brann-TV. Ny web-TV-player lansert våren 2009 i samarbeid med TV 2 Sumo.
• Økt innsats for å ta ut kommersielle inntekter. Annonsesalg via Media Total ble en suksess.
• Tok for alvor i bruk nyhetsbrev via epost for å kommunisere direkte med supporterne. Det bidrar til økt webtrafikk.
• Lanserte egen YouTube-kanal, offisiell Twitter-konto og ikke minst offisiell side på Facebook. Fikk 30.000 fans på Facebook før året var omme.
• Mot slutten av året ble avtalen med Argo Internett oppsagt. Etter grundig research blir Keyteq AS valgt som ny webleverandør.
• Arbeidet med å lage nye websider startet, og målet var å bli ferdige til seriestart 2010.

2010:
• I vintermånedene eksisterte websidene som før under Argo sine vinger, men i kulissene ble det skapt nye sider med Keyteq AS.
• Lansering av nye Brann.no skjedde 11. mars, to dager før seriestart.
• Hos Brann var det fortsatt Per Wie, Ørjan Håland og Gorm Natlandsmyr som sto for arbeidet. Frilanser Erlend Yndestad bidrar.
• Dag Frode Algerøy, leder for privatmarkedet, var involvert i arbeidet med ny webshop.
• På de nye sidene fikk Branns historie et løft med tekst og bilder fra 1908 til 2010.
• Bruk av video ble mer fremtredende enn før, samt at det ble etablert både supporter- og spillerblogger.
• En vanskelig sportslig sesong gjør at det store løftet i trafikken uteblir.
• Brann.no blir kåret til Norges beste fotballweb av nettstedet fotballen.eu.
• Produksjonen av saker og videoer er større enn noen gang.

2011:
• Året startet med lansering av nye billedgallerier. I løpet av ti måneder lagt inn over 20.000 Brann-bilder, mange av dem eksklusive.
• Et egenutviklet opplegg for tekst-live dekning av kamper ble lansert.
• Bedre og grundigere kampreferater med kampfakta, bilder og tilhørende video fra alle oppgjør ble også prioritert.
• Per Wie sluttet 31. august og ble erstattet av Øivind Presthus.
• Den historiske statistikken ble utvidet tilbake til 1946. Tidligere gikk kamp- og spillerstatistikken "bare" tilbake til 1995.
• Alle kampene i alle sesongene i perioden 1946-2011 ble lagt inne på nettsiden i en egen kampdatabase.
• Bilder av klubbens æresmedlemmer, hedersmerkeinnehavere og tidligere formenn ble scannet og presentert på egne sider.
• Facebook-siden med 54.000 fans ble knyttet tettere opp mot hjemmesiden. Facebook var den viktigste kilden til trafikk.
• Ikke like aktiv på mobil som før, grunnet en vanskeligere økonomisk situasjon, men startet et arbeid inn mot 2012-sesongen.
• Brukte ikke nyhetsbrev like aktivt som tidligere år grunnet mangel på en tilfredsstillende teknisk løsning.
• I forbindelse med cupfinalen ble en ny forside lagt ut, og produksjonen av cupfinalesaker, -bilder og -videoer var stor.
• Da fotballen.eu hadde sin årlige kåring ble Brann.no rankert som landets tredje beste.

2012:
• Et felles vedtak i Norsk Toppfotball gjør at alle klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen går sammen på web.
• Brann må derfor forlate Keyteq for å legges under plattformen til engelske Perform.
• Ny webside utarbeides på våren og lanseres helt sist i juni.
• Samtidig jobbed det med app for Iphone, også det et fellesprosjekt innenfor Norsk Toppfotball.
• I samarbeidet legges det blant annet opp til felles annonsesalg på tvers av klubbene.
• Brann-TV forlater Sumo-plattformen etter fem års samarbeid og blir fra nå av hostet av Perform.
• Året ble avsluttet med at websiden blir kåret til Årets beste fotballweb 2012, for andre gang på tre år.

2013:
• En gratis app for Iphone blir lansert før seriestart. Samtidig ble mobilsiden m.brann.no forbedret.
• Brann-TV blir gjort tilgjengelig via mobil og nettbrett.
• Passerer 60.000 fans på Facebook.
• Sportsklubben Brann får egen side på Linkedin og øker raskt engasjementet for Brann på Linkedin.
• Brann får egen offisiell konto på Instagram.
• Tilpasser annonseformatene på siden for å gjøre Brann.no mer attraktiv for annonsører.
• Dekker alle klubbens seniorkamper redaksjonelt - A-lag, Brann 2 og Brann 3.
• Jobber med videre utvikling av historieseksjonen.


2014:
• Passerer 64.000 fans på Facebook i februar, ny entusiasme etter ansettelsen av Rikard Norling.

 

Brann 2 - Åsane 2014. Carl-Erik Torp
Siste nytt
Torp tar tre nye Brann-år
Carl-Erik Torp er enig med Branns utviklingsavdeling om en ny treårig avtale.
Stadion flyfoto 16 9
Siste nytt
Slik foregår Branns lederjakt
Her er kort informasjon om hvordan Brann jobber for å rekruttere to nye ledere.
Azar Karadas Viking H 2014
Siste nytt
Her er Branns kamper i 2015
Brann møter Nest-Sotra hjemme på 16. mai! Se alle kampene våre i 1. divisjon 2015 her.
Drakt 2015
Siste nytt
Slik blir Brann-drakten i 2015
Helrød, glinsende drakt med hvite hummel-vinkler. Det er Brann-drakten i 2015. Kjøp den n...

Adobe Flash-plugin påkrevd

Denne siden krever Adobe Flash-plugin. Klikk her for å laste ned nyeste versjon av Flash-plugin.

Se flere videoer

Torp tar tre nye Brann-år

Slik foregår Branns lederjakt

Her er Branns kamper i 2015

Slik blir Brann-drakten i 2015

Slik blir Branns sesongoppkjøring

Disse skal dømme Brann i 2015-sesongen

Mest lest
Her er Branns kamper i 2015
Brann møter Nest-Sotra hjemme på 16. ma...
Slik blir Brann-drakten i 2015
Helrød, glinsende drakt med hvite humme...
Disse skal dømme Brann i 2015-seso...
Passerte 75.000 fans på Facebook
Vibeke Johannesen overtar lederans...
Partoutkortprisene for 2015 er sat...

Partnere